قصد مصرف‌کنندگان برای تقاضای محصولات اجاره‌ای با نقش ساده‌زیستی مصرف‌کننده، آگاهی محیطی و شک مصرف‌کننده (مورد مطالعه: فروشگاه‎های ارائه‌دهنده محصولات اجاره‌ای درمنطقه 1 و 15 شهر تهران)

  • مهدی اردستانی 1
  • محمود باغبان طرقدری 2
  • سیدمجتبی هاشمیان 3
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدپیشوا، پیشوا، ایران
  • 2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدورامین-پیشواو قرچک، پیشوا، ایران
  • 3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدورامین-پیشواو قرچک، پیشوا، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1678-1691
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی قصد مصرف‌کنندگان برای تقاضا محصولات اجاره‌ای با نقش ساده زیستی مصرف‌کننده، آگاهی محیطی و شک مصرف‌کننده می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمايشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاه‌های ارائه‌دهنده محصولات اجاره‌ای در منطقه 1 و 15 شهر تهران می­باشد. با توجه به فرمول کوکران با جامعه نامحدود و با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوري داده‌ها از پرسشنامه مالهوترا و فاتح پوریا (2024) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها محتوایی و پایایی پرسشنامه‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا و واگرا به دست آمد. برای بررسی فرضیه­های پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ساده زیستی مصرف‌کننده بر آگاهی محیطی و تمایل به تقاضا محصولات اجاره‌ای تأثیر دارد. آگاهی محیطی بر تمایل به تقاضا محصولات اجاره‌ای تأثیر دارد. ساده زیستی مصرف‌کننده بر تمایل به تقاضا محصولات اجاره‌ای با نقش میانجی آگاهی محیطی تأثیر دارد. شک و تردید مصرف‌کننده رابطه میان آگاهی محیطی و تمایل به تقاضا محصولات اجاره‌ای را تعدیل نمی‌کند. شک و تردید مصرف‌کننده رابطه میان ساده زیستی مصرف‌کننده و تمایل به تقاضا محصولات اجاره‌ای را تعدیل می‌کند.

کلمات کلیدی: شک مصرف‌کننده، ساده زیستی مصرف‌کننده، تقاضای محصولات اجاره‌ای، آگاهی محیطی

ارجاع به مقاله
اردستانی م., باغبان طرقدری م., & هاشمیان س. (1404). قصد مصرف‌کنندگان برای تقاضای محصولات اجاره‌ای با نقش ساده‌زیستی مصرف‌کننده، آگاهی محیطی و شک مصرف‌کننده (مورد مطالعه: فروشگاه‎های ارائه‌دهنده محصولات اجاره‌ای درمنطقه 1 و 15 شهر تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1678-1691. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3338

  • دفعات مشاهده مقاله: 43
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 39