شخصی‌سازی محتوای آموزشی با هوش مصنوعی: رویکردی نوین برای ارتقای کیفیت یادگیری

  • ثریا اسماعیلی 1
  • 1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، کارشناس پیگیری
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1743-1759
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

با پیشرفت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و نیاز به بهبود کیفیت آموزش، شخصی‌سازی محتوای آموزشی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای نوین در نظام‌های آموزشی مطرح شده است. این مطالعه با هدف بررسی جامع وضعیت موجود، دستاوردها، چالش‌ها و فرصت‌های آینده در حوزه شخصی‌سازی محتوای آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده است. این پژوهش از نوع مروری سیستماتیک است که در بازه زمانی 2020-2025 بر روی منابع موجود در پایگاه‌های داده معتبر Google Scholar، IEEE Xplore، Science Direct و Scopus انجام شد. با استفاده از کلیدواژه‌های "personalized learning"، "artificial intelligence"، "adaptive learning"، "educational technology" و "AI in education"، در مجموع 250 مقاله شناسایی شد که پس از اعمال معیارهای ورود و خروج، 42 مطالعه معتبر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد که فناوری‌های هوش مصنوعی قابلیت‌های بی‌نظیری در تحلیل الگوهای یادگیری فردی، تولید محتوای آموزشی سفارشی و ارائه بازخورد آنی فراهم می‌آورند. سیستم‌های هوشمند یادگیری قادر به تطبیق محتوای آموزشی با سبک‌های یادگیری منحصربه‌فرد هر دانش‌آموز هستند که منجر به افزایش قابل توجه انگیزه، مشارکت و عملکرد تحصیلی می‌شود. مزایای شناسایی‌شده شامل دسترسی آسان‌تر به محتواهای آموزشی، یادگیری انعطاف‌پذیر، شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان، و کمک به معلمان در طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر است.

کلمات کلیدی: شخصی‌سازی آموزشی، هوش مصنوعی، یادگیری تطبیقی، فناوری آموزشی، سیستم‌های یادگیری هوشمند

ارجاع به مقاله
اسماعیلی ث. (1404). شخصی‌سازی محتوای آموزشی با هوش مصنوعی: رویکردی نوین برای ارتقای کیفیت یادگیری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1743-1759. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3342

  • دفعات مشاهده مقاله: 70
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 62