شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر وصول مطالبات در شرکت‌های بیمه با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)

  • مریم ابراهیم نیای ویشکاسوقه 1
  • 1 کارشناس مالی شرکت سهامی بیمه ایران، مرکز بندر انزلی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 1-16
چاپ شده: 1399-04-21

چکیده

یکی از مشکلات اساسی که امروزه شرکت‌های بیمه با آن مواجه هستند، بحث مطالبات معوق و انباشت دریافتنی‌های بیمه‌گذاران و مشتریان است که بنا به دلایلی از قبیل ورشکستگی بیمه‌گذاران، بدحسابی آن‌ها و تخلفات کارمندان و نمایندگان، باعث به وجود آمدن مطالبات معوق شده است. بر این اساس جلوگیری از رشد مطالبات معوق و وصول آن‌ها به‌صورت بالقوه و بالفعل، باعث ورود به‌موقع وجوه نقد به شرکت شده و توان برنامه‌ریزی شرکت‌های بیمه را در ارائه خدمات و پرداخت خسارت به هنگام و کامل را فراهم خواهد نمود. در تقسیم‌بندی بر اساس ماهيت و روش گردآوری داده‌ها، تحقيقات علمی را می‌توان به پنج گروه تاريخی، توصيفی، همبستگی، تجربی و علی تقسیم‌بندی نمود. تحقيق حاضر به لحاظ ماهيت و روش، توصيفی و از نوع مطالعه موردی می‌باشد. در این تحقیق به دلیل ماهیت کار صورت گرفته و استفاده از تکنیک ISM، از مصاحبه ساختاریافته به همراه پرسشنامه به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات استفاده‌شده است. با توجه به مدل ISM تأثیرگذارترین شاخص، شاخص‌های 4- نبود سیستم‌های کنترل کیفیت و بهبود روش‌های کار و 6- عدم ثبات سیستم‌های پولی و مالی می‌باشد و تأثیرپذیرترین شاخص نیز شاخص 12- عوامل برون‌سازمانی از قبیل رویه‌های اجرایی دولت، مجلس و قوه قضاییه، شناسایی‌شده است.

کلمات کلیدی: وصول مطالبات، سطح‌بندی، شرکت بیمه، ISM

ارجاع به مقاله
ابراهیم نیای ویشکاسوقه م. (1399). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر وصول مطالبات در شرکت‌های بیمه با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 1-16. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/395

  • دفعات مشاهده مقاله: 421
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 488