شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر وصول مطالبات در شرکتهای بیمه با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)
- 1 کارشناس مالی شرکت سهامی بیمه ایران، مرکز بندر انزلی
چکیده
یکی از مشکلات اساسی که امروزه شرکتهای بیمه با آن مواجه هستند، بحث مطالبات معوق و انباشت دریافتنیهای بیمهگذاران و مشتریان است که بنا به دلایلی از قبیل ورشکستگی بیمهگذاران، بدحسابی آنها و تخلفات کارمندان و نمایندگان، باعث به وجود آمدن مطالبات معوق شده است. بر این اساس جلوگیری از رشد مطالبات معوق و وصول آنها بهصورت بالقوه و بالفعل، باعث ورود بهموقع وجوه نقد به شرکت شده و توان برنامهریزی شرکتهای بیمه را در ارائه خدمات و پرداخت خسارت به هنگام و کامل را فراهم خواهد نمود. در تقسیمبندی بر اساس ماهيت و روش گردآوری دادهها، تحقيقات علمی را میتوان به پنج گروه تاريخی، توصيفی، همبستگی، تجربی و علی تقسیمبندی نمود. تحقيق حاضر به لحاظ ماهيت و روش، توصيفی و از نوع مطالعه موردی میباشد. در این تحقیق به دلیل ماهیت کار صورت گرفته و استفاده از تکنیک ISM، از مصاحبه ساختاریافته به همراه پرسشنامه بهمنظور جمعآوری اطلاعات استفادهشده است. با توجه به مدل ISM تأثیرگذارترین شاخص، شاخصهای 4- نبود سیستمهای کنترل کیفیت و بهبود روشهای کار و 6- عدم ثبات سیستمهای پولی و مالی میباشد و تأثیرپذیرترین شاخص نیز شاخص 12- عوامل برونسازمانی از قبیل رویههای اجرایی دولت، مجلس و قوه قضاییه، شناساییشده است.
- دفعات مشاهده مقاله: 421
- دفعات دانلود مقاله کامل : 488