بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدلهای تجاری مدور (مورد مطالعه: هایپرمارکتها/ سوپرمارکتهای شهر اصفهان)
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
قصد خرید یک محصول به عنوان یک عامل پیشبینیکننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول تلقی میگردد و دستیابی به آن از اساسیترین راهبردهایی است که خردهفروشیها باید به آن اهتمام داشته باشند. لذا توجه به ارزشهای اخلاقی مشتریان میتواند نقش مهمی در موفقیت تمام فعالیتهای بازاریابی خردهفروش ها ایفا کند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدل های تجاری مدور در حوزه خرده فروشی است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش تمام افرادی است که تجربة خرید از هایپرمارکتها/ سوپرمارکتهای شهر اصفهان را دارند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. با توجه به اين كه تعداد جامعه مورد نظر نامحدود ميباشد، با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر تعيين شد و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل دادهها از آمار توصيفي و استنباطي و از مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزار Spss و smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل حاکی از این است که آگاهی و ارزش درکشده مصرفکنندگان بر نگرش آنها نسبت به محصولات تاثیر مثبت و معنیداری میگذارد. نتایج بیانگر این بود که ویژگیهای شخصی مصرفکنندگان میتوانند ارتباط بین نگرش و قصد خرید اخلاقی محصولات را تعدیل کنند. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد قصد خرید اخلاقی در حوزه خردهفروشیها میتوانند منجر به رفتار خرید اخلاقی مصرفکنندگان شود.
- دفعات مشاهده مقاله: 327
- دفعات دانلود مقاله کامل : 478