بررسی تأثیر جهت گیری بازار بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیتهای نوآورانه در شرکت بیمه ایران

  • شاهین صفری 1
  • هادی مرشدی 2
  • علی شفیعی 3
  • 1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، ايران
  • 2 دکتری، گروه آموزش سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، ايران
  • 3 دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 54-64
چاپ شده: 1400-02-12

چکیده

پژوهش حاضر به مطالعه بررسی تاثیر جهت گیری بازار بر عملکرد کسب وکار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیتهای نوآورانه در شرکت بیمه ایران می پردازد. روش تحقيق مورد استفاده از نوع توصيفي، پيمايشي ميباشد. همچنين جامعة آماري در پژوهش حاضر، كلية کارکنان و کارشناسان شرکت بیمه ایران مي‌باشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 217 نفر تعيين گرديد و روش نمونه گيري پژوهش حاضر تصادفی ساده مي‌باشد. داده هاي تحقيق با روش كتابخانه اي و ميداني گردآوري شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پايايي پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای كرونباخ 0.898 و روايي ابزار با روش محتوايي وسازه مورد تأييد قرار گرفته اند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار لیزرل و با استفاده از آزمونهاي آماري، توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که جهت گیری بازار بر قابلیت نوآوری یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد. قابلیت نوآوری و قابلیت یادگیری بر عملکرد کسب وکار تاثیرمثبت داشته است. بعلاوه نتایج فرضیات میانجی نشان میدهد جهت گیری بازار از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی و قابلیت نوآوری بر عملکرد کسب وکار تاثیر گذار است.

کلمات کلیدی: جهت گیری بازار، قابلیت نوآوری، یادگیری سازمانی، عملکرد کسب و کار

ارجاع به مقاله
صفری ش., مرشدی ه., & شفیعی ع. (1400). بررسی تأثیر جهت گیری بازار بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیتهای نوآورانه در شرکت بیمه ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 54-64. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/715

  • دفعات مشاهده مقاله: 414
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 337