طراحی مدل سرمایه اجتماعی در سازمان های دولتی ایران

  • مجید پارسا 1
  • محمد عطایی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
  • 2 هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 1296-1312
چاپ شده: 1400-11-24

چکیده

 سرمایه اجتماعی یک مفهوم نسبتا جدیدی در علوم اجتماعی است و به طور خلاصه به معنای هنجارها و شبکه هایی است که امکان مشارکت مردم را در اقدامات جمعی به منظور کسب سود متقابل فراهم می کند. این مفهوم با شیوه هایی همچون سنجش سطح اعتماد اجتماعی و سطوح عضویت در انجمن های مدنی، رسمی یا غیر رسمی قابل اندازه گیری است. سرمایه اجتماعی مفهومی ترکیبی است که موجودی یا میزان این هنجارها و شبکه ها را در یک جامعه و در یک مقطع زمانی خاص تشریح می کند. رابطه متقابل، رفتار غیر خود خواهانه و اعتماد نمونه های ی از این هنجارها است. سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع متدرن مطرح شده است و شناسایی آن به‌عنوان یک نوع سرمایة، چه در سطح مدیریت کلان توسعه کشورها و چه در سطح مدیریت سازمان‌ها و بنگاه‌هاء می‌تواند شناخت جدیدی را از سیستم‌های اقتصادی - اجتماعی ایجاد و مدیران را در هدایت بهتر سیستم‌ها یاری کند. هدف این مطالعه، طراحی مدل سرمایۀ اجتماعی در سازمان های دولتی ایران بوده است. این مقاله به بررسی ابعاد و شاخص‌های سرمایه اجتماعی پرداخته و سه بعد شناختی، رابطه ای و ساختاری مورد شناسایی قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی، کسب سود، بهره وری، رفتار سازمانی

ارجاع به مقاله
پارسا م., & عطایی م. (1400). طراحی مدل سرمایه اجتماعی در سازمان های دولتی ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 1296-1312. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1190

  • دفعات مشاهده مقاله: 534
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 808