طراحی مدل سرمایه اجتماعی در سازمان های دولتی ایران
- 1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
- 2 هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
چکیده
سرمایه اجتماعی یک مفهوم نسبتا جدیدی در علوم اجتماعی است و به طور خلاصه به معنای هنجارها و شبکه هایی است که امکان مشارکت مردم را در اقدامات جمعی به منظور کسب سود متقابل فراهم می کند. این مفهوم با شیوه هایی همچون سنجش سطح اعتماد اجتماعی و سطوح عضویت در انجمن های مدنی، رسمی یا غیر رسمی قابل اندازه گیری است. سرمایه اجتماعی مفهومی ترکیبی است که موجودی یا میزان این هنجارها و شبکه ها را در یک جامعه و در یک مقطع زمانی خاص تشریح می کند. رابطه متقابل، رفتار غیر خود خواهانه و اعتماد نمونه های ی از این هنجارها است. سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسیهای اقتصادی و اجتماعی جوامع متدرن مطرح شده است و شناسایی آن بهعنوان یک نوع سرمایة، چه در سطح مدیریت کلان توسعه کشورها و چه در سطح مدیریت سازمانها و بنگاههاء میتواند شناخت جدیدی را از سیستمهای اقتصادی - اجتماعی ایجاد و مدیران را در هدایت بهتر سیستمها یاری کند. هدف این مطالعه، طراحی مدل سرمایۀ اجتماعی در سازمان های دولتی ایران بوده است. این مقاله به بررسی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی پرداخته و سه بعد شناختی، رابطه ای و ساختاری مورد شناسایی قرار میدهد.
- دفعات مشاهده مقاله: 534
- دفعات دانلود مقاله کامل : 808