نقش اخلاق حسابداری در جلب اعتماد مشتریان نمایندگی گروه خودرو سازی سایپا در استان اردبیل

  • سمیه صائب نیا 1
  • سولماز ارژنگ 2
  • بهاره شهامتی نیری 3
  • 1 مربی، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیر دولتی نوین، اردبیل، ایران
  • 2 کارشناسی ارشد، حسابداری، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی مقدس اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 3 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیر دولتی نوین، اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 20-30
چاپ شده: 1397-11-15

چکیده

حرفه‌ حسابداری پیامد وجود فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و مشتریان یکی از محرکان چرخه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ لذا کسب اعتماد آنان در استفاده از حرفه حسابداری، وظیفه همه حسابداران و شاغلان در این حرفه است تا آینده حرفه حسابداری تضمین شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اخلاق حسابداری در جلب اعتماد مشتریان است در این پژوهش تأثیر ابعاد اخلاق حسابداری از قبیل درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار، رازداری حسابدار و عینیت و بی‌طرفی حسابدار بر جلب اعتماد مشتریان بررسی‌شده است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری داده توصیفی و از نوع همبستگی است. مشتریان نمایندگی‌های سایپا در استان اردبیل جامعه آماری پژوهش را تشکیل می‌دهند. حجم نمونه 400 نفر پیش‌بینی‌شده که به این منظور از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است؛ و روایی آن بر اساس روش‌های صوري و محتوايي و برای بررسی کفایت داده‌ها از شاخص KMO و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس آزمون تحلیل مسیر و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 و LISREL8.54 استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد اخلاق حسابداری تأثیر مثبت و معناداری بر جلب اعتماد مشتریان دارد؛ و ابعاد اخلاق حسابداری (درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار، رازداری حسابدار و عینیت و بی‌طرفی حسابدار) بر جلب اعتماد مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ و بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت جلب اعتماد مشتری ارائه گردید. از لحاظ موضوعی رابطه بین اخلاق حسابداری و جلب اعتماد مشتری برای اولین بار است که موردبررسی قرارگرفته است و ازلحاظ جامعه آماری نیز اخلاق حسابداری و رابطه آن با جلب اعتماد مشتری اولین بار است که در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا موردبررسی قرار می‌گیرد.

کلمات کلیدی: اخلاق حسابداری, جلب اعتماد مشتری, درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار, رازداری حسابدار, عینیت و بی‌طرفی حسابدار

ارجاع به مقاله
صائب نیا س., ارژنگ س., & شهامتی نیری ب. (1397). نقش اخلاق حسابداری در جلب اعتماد مشتریان نمایندگی گروه خودرو سازی سایپا در استان اردبیل. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 20-30. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/131

  • دفعات مشاهده مقاله: 455
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 333