نقش ابزارهای هوش کسب و کار در فرآیند تصمیم‌سازی در شرکت های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شهر تهران

  • مسعود مهدوی پور 1
  • مجتبی مالکی 2
  • محسن نجفی 3
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعات پیشرفته، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
  • 2 استادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران
  • 3 دانش آموخته دکترای مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 775-793
چاپ شده: 1401-04-30

چکیده

از جمله عواملی که می­تواند نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری ایفا کند استفاده از ابزارهای هوش تجاری می باشد و مشاوران بازاریابی جهانی به استفاده از ابزارهای جدید هوش تجاری و تمرکز بر اهمیت این ابزارها تاکید داشته اند. در همین راستا در این پژوهش نقش ابزارهای هوش تجاری بر فرایند تصمیم­گیری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش نمونه آماری شامل مدیران و روسای بخش های مختلف شرکت سرمایه­گذاری تامین اجتماعی شهر تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی می باشد. داده های مورد نیاز برای این پژوهش، بوسیله یک پرسشنامه استاندارد که پایایی و روایی آن مجددا مورد بررسی و تائید قرار گرفت، جمع آوری شد. همچنین برای نگارش ادبیات نظری لازم در حوزه مورد بررسی از مطالعات کتابخانه ای نیز بهره گرفته شد. در اين پژوهش از دو روش مختلف برای ارزیابی استفاده شد. در مرحله اول از روش دیمتل برای ارزیابی اولیه متغییرها و شاخص­ها و ارزیابی و استخراج متغییرها و شاخص های تاثیرگذار و تاثیر پذیر استفاده شد که ابزار گرداوری داده های آن از طریق مصاحبه انجام پذیرفت و در مرحله دوم از روش تحلیل آماری استفاده گردید که برای انجام آن از آمار استنباطي و توصيفي استفاده مي شود. در بخش آمار استنباطي ازضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. به طور کلی، نتایج این پژوهش حاکی از نقش استفاده از ابزارهای هوش تجاری بر فرایند تصمیم­گیری بود و نشان داد که سیستم هوش تجاری و این ابزارها رابطه نزدیکی با فرایند تصمیم­گیری دارند. در تبیین این نقش می­توان گفت که‌ اتخاذ تصمیم با پشتیبانی سیستم های هوش تجاری، زمان، هزینه و خطای انسانی را کاهش می‌دهد. به عبارتی، سیستم های هوش تجاری یک جهانی سازی فنی در جهان بازار است که با استفاده از آن، فرایندی تصمیم گیری در سازمان اثربخش شده و با کاهش اتلاف وقت و خطرات و ابهام در کار، توانایی مقابله با تغییرات گسترده در سطح جهانی را به سازمان می‌دهد.

کلمات کلیدی: فرآیند تصمیم گیری، هوش تجاری، داده کاوی، انبار داده

ارجاع به مقاله
مهدوی پور م., مالکی م., & نجفی م. (1401). نقش ابزارهای هوش کسب و کار در فرآیند تصمیم‌سازی در شرکت های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شهر تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 775-793. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1485

  • دفعات مشاهده مقاله: 352
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 331