بررسی اثر میانجی جهت گیری بازار در رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت مبتنی بر ویژگی‌های بازار (مورد مطالعه شرکت‌های صادر کننده قطعات خودرو)

  • محسن قاضی 1
  • مجتبی مالکی 2
  • سبا حاجی رضا 3
  • امیرحسین روحانی 4
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • 2 استادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران
  • 3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • 4 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازیار نور رویان، مازندران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 358-373
چاپ شده: 1404-01-31

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی جهت‌گیری بازار در رابطه بین حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت مبتنی بر ویژگی‌های بازار شرکت‌های صادرکننده قطعات خودرو در استان تهران می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه 57 شرکت صادرکننده قطعات خودرو است. همچنین حجم نمونه برای این پژوهش 300 نفر است که مبتنی بر نمونه‌گیری در دسترس هدفمند محاسبه شده است. بدین صورت که با مراجعه به 5 شرکت نمونه و بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده، افرادی مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، معاونان و مدیران ارشد و میانی شرکت که دارای حداقل 5 سال سابقه کار، آشنایی کامل با فرایندها، تحصیلات مرتبط و تمایل به همکاری باشند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که شامل متغیرهای حاکمیت شرکتی، جهت گیری بازار، عملکرد مالی و اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SmartPLS و روش حداقل مربعات جزئی و مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداکثر درستمایی انجام شد. یافته‌های این پژوهش  نشان داد که حاکمیت شرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر ابعاد جهت‌گیری بازار شامل مشتری مداری، رقیب مداری و هماهنگی میان کارکردی دارد. همچنین ابعاد جهت گیری بازار نیز تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد مالی و اجتماعی این شرکت‌ها داشتند. علاوه بر این، ابعاد جهت گیری بازار نقش میانجی در رابطه بین حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی و اجتماعی ایفا می‌کردند.

کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، جهت‌گیری بازار ، عملکرد شرکت، صنایع قطعه‌سازی خودرو

ارجاع به مقاله
قاضی م., مالکی م., حاجی رضا س., & روحانی ا. (1404). بررسی اثر میانجی جهت گیری بازار در رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت مبتنی بر ویژگی‌های بازار (مورد مطالعه شرکت‌های صادر کننده قطعات خودرو). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 358-373. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3095

  • دفعات مشاهده مقاله: 41
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 41