ترجیحات ایرانیان خارج از کشور در مورد علاقه به خرید محصولات غذایی و آشامیدنی حلال با توجه به نقش متغیر تعدیلکننده جنسیت و تحصیلات
- 1 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
- 2 استادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران
- 3 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
- 4 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
در عصر جهانیسازی، مهاجرت موجب نزدیکی فرهنگها شده و تأثیر چشمگیری بر سبک زندگی ایرانیان مقیم خارج از کشور گذاشته است. این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید محصولات حلال در میان دانشجویان ایرانی در آلمان انجام شد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای با طیف لیکرت بود. جامعه آماری شامل حدود 6000 دانشجوی ایرانی در آلمان بود که 267 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده و روایی و پایایی آن تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهایی چون قیمت، برند اسلامی، دانش محصول و دانش دینی تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید محصولات حلال دارند. همچنین، تحصیلات و جنسیت نقش تعدیلکنندهای در این روابط داشته و باعث تشدید تأثیر این عوامل شدند. بر این اساس، پیشنهاد میشود بازاریابان با توجه به تفاوتهای جنسیتی و تحصیلی، استراتژیهای هدفمندتری برای جذب مشتریان محصولات حلال اتخاذ کنند.
- دفعات مشاهده مقاله: 14
- دفعات دانلود مقاله کامل : 18