بررسی تأثیر هوش هیجانی بر بهبود کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان شهر تهران)
- 1 دانشجوی دکتری اقتصاد سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ايران
- 2 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، سمنان، ايران
- 3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،
- 4 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،
چکیده
در عصر دانش بنیان حاضر توجه به هوش هیجانی در بین شرکتهای دانش بنیان می تواند منشا فعالیتهای نوآورانه و کارآفرینانه باشد. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت موضوع به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر بهبود کارآفرینی سازمانی میپردازد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل 210 نفر از کارکنان شاغل در شرکتهای دانشبنیان شهر تهران است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای ضرایب معناداری و ضرایب مسیر در نرم افزار PLS نشان داد که هوش هیجانی میتواند منجر به بهبود کارآفرینی سازمانی گردد. همچنین نتیجه گرفته شد که مولفههای هوش هیجانی از قبیل خودآگاهی، خودتنظیمی، برانگیختگی، همدلی و مهارت اجتماعی بر بهبود کارآفرینی سازمانی تاثیرگذار می باشند. همچنین پیشنهاد گردید که برای بالا بردن کارآفرینی سازمانی و فعالیتهای کارآفرینانه به مولفههای مطرح شده در این متغیر توجه شود تا بتوان جو خلاقانه ای در شرکت ایجاد کرد تا خلاقیت و ایده یابی و فرآیند تفکر حل مسئله تقویت گردد.
- دفعات مشاهده مقاله: 480
- دفعات دانلود مقاله کامل : 302