بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی

  • حميد كاكائی 1
  • زهرا مشهدی فراهانی 2
  • طوبی حقیقت 3
  • عاطفه شبرنگ صفرپور 4
  • فاطمه زندی 5
  • 1 دانشجوی دکتری اقتصاد سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ايران
  • 2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ايران
  • 3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
  • 4 دانشجوی دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 5 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 156-168
چاپ شده: 1401-01-17

چکیده

هوش هیجانی به عنوان عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان شناخته می ­شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی است. روش تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از روش گردآوری داده­ ها از نوع میدانی و بر اساس رویکرد توصیفی همبستگی بوده است. جامعه مورد بررسی این تحقیق شامل دانش­ آموزان مدارس متوسطه دوره اول منطقه 1 تهران به تعداد 2800 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر بوده است. گردآوری داده‌‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم ­افزار SPSS نشان داد که هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دارای ارتباط مثبت و معناداری می ­باشد. همچنین این نتیجه حاصل شد که بین دانش­ آموزان پسر و دختر تیزهوش و عادی در خرده مقیاس‌های هوش هیجانی تفاوت معنادار وجود دارد و همبستگی بالاتری بین دانش ­آموزان تیزهوش در ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دیده شده است.

کلمات کلیدی: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموز تیزهوش، دانش‌آموز عادی

ارجاع به مقاله
كاكائی ح., مشهدی فراهانی ز., حقیقت ط., شبرنگ صفرپور ع., & زندی ف. (1401). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 156-168. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1248

  • دفعات مشاهده مقاله: 1014
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 672

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده